Thursday, January 13, 2011

:::peMbuRuan:::



Da lame benor rasenya aKu xngail udang galah atau dalam nama saintifiknya Macrobrachium rosenberygii ni..
Last time aKu g ngail,, sebelum puase aritu kot..

Aritu,, buat kali pertama aKu mandi sungai gara2 ngail udang(xsengaja)..
Abis skali ngan nset aKu mandi sg..
Nsib baek pnjg umor lg nset aKu nih,, bole pakai lg..

Ni pon gara2 nak g angkat joran yg direnggut udang..
Mase 2 aKu cume ngail kat atas paip mesin sedut pasir je..
Perahu sume da ad org pakai..

Ntah cmne bole licin plk btg paip 2,, xpasal2 bt terjunan tiruk aKu lam sungai..
Nsib baek aKu ni bole brenang wlaupon thap renangan aKu xleh capai tahap ikan nemo ag..
Tapi,, walau mandi sungai aKu ptg 2,, tp berbaloi la sebab dapat jgk aKu udang walaupon bukan sang sepit..
Tamat cite pasal last time aKu ngail..

Yg 2, 3 ari lepas,, aKu trun ngan abang aKu..
Naek perahu,, baru betol ngail udang namenya..
Lokasi yang dituju??
Pengkalan apek,, kawasan pokok baharu,, lubuk mayat,, lubuk ketari,, gebeng dan juga xketinggalan jambatan sungai dungun..

Hasilnya??
Agak lumayan,, dekat2 nk smpai 1kilo kot.. hehe
Boleh la makan udang free..
Kalo beli mahal..
Walaupon Cuma sekor je sang sepit yang berjaya dinaikkan,, tapi puas ati jugak la..

Xsangke plk musim2 ujan cenggini bole lg ngail udang..
Bsenya musim ni sume perahu da ada kat darat,, tapi tahun ni air sungai xpenah lg penuh..
Hujan pon xdela macam tahun2 lepas..
Kalo nk ikotkan ramalan,, tahun ni hujan lg banyak kt ganu nih,, tp stakat ni ramalan 2 masih lg xtepat..
Xtahu la kot2 lepas ni hujan mencurah2..

Tgklah,, nt aKu nk cari sang sepit plk..
Xpuas ati lg ni..
Tp sorilah,, aKu xdapat paparkn byk gmbr betapa besarnya sang sepit yang telah berjaya dijinakkan 2..
Nk bt cmne,, alat yg aKu guna tuk snap2 gmbr 2 da xde..
Ntah sapelah yg bekenan,, amik xbgtaw,, xmintak izin pon..
aKu xkn tuduh sape2,, sbb aKu xtaw sape yg amik..

Tgklah,, esk luse,, kalo cuaca mengizinkan,, sungai mengizinkan,, aKu nk trun ngail lg..
Mungkin untuk penutup musim 2010 kot..
Mane taw bole dapat sang sepit lg..
Puat ati beb..


1:2



p/s: 21/12/2010 1:17:27
lupa nk post lak,, ad asimen psl udg ni bru teringat..
:::aKu daN sEsuaTu::: 

2 comments:

machohancur said...

menjadi rebutan kot...hahaha

serinditMERAH said...

spesis terhangat dipasaran,, nsib bek ak yg dpt dlu..haha

There was an error in this gadget

Popular Posts