Tuesday, January 25, 2011

Contest Gambar Tak Nampak Muka Paling Cool

nampaknya,, sekali lagi aKu nak menjoin contest gambar-bergambar..
kali ni,, aKu join CONTEST ni pulak..




sekarang,, tengok gambar aKu pulak..hehe





xmnampak muka kan?? xnampak kan..??
kalo xnampak,, layak le kan..


sekali lagi aKu nak kongsi ngan kengkawan aKu pasal nih..
sape ye..??

ha,, da dapat da..

calon-calonnye adalah:

silelah carik gambor-gambor yang xnampak muke ye..

test 1 sem December 10/11

awal2 lagi da ade test.. banyak pulak 2,, terpakselah aKu tunda.. dan sekarang aKu nak jawab test tersebut..


amaran: meniru adalah tidak digalakkan ye..!!!!

1.THREE NAMES I GO BY
a-joe @ pejoe.. "panggilan kebanyakan golongan utk aKu dari dulu,, kini dan selamanya.."
b-faizul.."yg ni agak skema,, bsenye tuk sifu2 dan golongan yg skema je ye.."
c-cik joe.. "ni special tuk ank buah guE saje ye.."

2.THREE PLACES I HAVE LIVED
a-teGanu.."negeri tanah tumpahnya darahku.."
b-utagHa yakni- penang,, kedah,, langkawi.."sempat le menabur budi kejap tang cni.."
c-pahang.."bez oo,, banyak yg aKu sempat belajor kt cni walaupon kejap.."

3.THREE TV SHOWS THAT I WATCH
a-buletin utama di tv3
b-nur kasih-agak habis jugaklah aKu tengok..
c-ikot mood aKu je,, kalo minat aKu layan je..

4.THREE PLACES I WANT TO GO
a-MAKKAH,, MADINAH..
b-pulau-Pulau kat m'sia..
c-oberSea,, g men salji ke,, dedaun gugur kE,, men panas kE,, tengok bungA ke..

5.THREE OF MY FAVORITE FOODS
a-ketupat,, rendang,, tapai
b-aiskerim,, sate,, tomyam
c-keli gulai @ masak merah,, kerapu 3 rasa,, siakap masak stiMM..
(da lebih 3 ke?? lantak le,, ni aKu suke makan,, bukan korang..)

6.THINGS I AM LOOKING FORWARD TO
a-remain misteri ye,, aKu sorg je buleh tahu..
b-aKu nak ade ikan berdozen2 tan..haha
c-aKu nk berubah,, sies aKu nak..!!!

7.THREE PETS THAT YOU HAVE OWNED
a-SERINDIT- my peberet pet nih,, tp bt mase ni serindit merah xdpt d'produce lg..
b-ikan,, ade ikan guppy,, ikan laga,, ikan kelisa..
c-ayam,, burung2 sp lain,, semut,, anai2..haha

8.THREE FRIENDS WHO WILL REPLY
a-seseorang,,
b-sahabat,,
c-teman..

9.THREE FAVORITE BANDS/SINGERS
a-azlan and the geng
b-hijjani..
c-aKu dengar lagu je,, xpilih band pon

10.THREE FAVORITE SPORTS TO WATCH
a-bola tendang
b-sopbol + besbol
c-lumbe beskal

11.THREE FAVORITE DRINKS
a-teh 'O'..
b-air buOh..
c-milo kosOng,, disuggest oleh "seseorang"..

12.THREE BLOGGER YOU WANT TO TAG

Saturday, January 22, 2011

CONTEST PIC hitam putih PALING COOL !!!!!


tadi pusing-pusing ronda-ronda,, jumpe plak CONTEST NI..
macam bes je,, nak join skali la..
mane tahu bole menang (kompom kalah punye)..

kalo menang,, bole la aKu beli ROD casting macam member aKu punye tu..
da lame ngidam,, tapi xdapat-dapat lagi (bllh dpt ke ngan duet 100??)..


orang kate,, kalo nak buat bende baik kene r kongsi kan..??
dengan ni,, aKu berbesar ati untuk ajak:

1) incik smiLe..
2) cik kiLa..
3) cik daYah..
4) cik patiHing
5) incik edDy..

semoga berjaya..

janji seorang melayu..

alarm da stat bunyik..
patutnye ari JUMAAT ni ari untuk aKu rehat dan tido..
ermm,, biar jelah,, awal lagi.. lagipun aKu memang kunci awal pun..
da la tadi kul 3 baru nak tido,, arini nak bangun awal pulak..
biar jelah dia nak bunyik,, nanti da penat die benti le tu..
tarik cimot,, sambung tido balik..

sayup-sayup aKu dengar bunyi ekzos ex5 mengaum-ngaum kat luar umah..
celik mata,, tengok jam..
alamak,, da nak pukul 8..!!
janji ngan budak-budak ni pukul 8.30..
ah,, sempat lagi ni..

subuh pun nampak da nampak sebesar gajah da ni.. 
pukul 8.30 masih kat umah,, lantaklah.. janji pegi jugak..
ni nak bagi alasan ape pulak..
kompom kene kondem ngan budak-budak nih jap lagi..

sampai pun da dekat 8.50,, tapi padang kosong je..
yang ade cuma cik naa yang tengah keliling padang,, beg cik PTPTN ngan si alip yang mundar-mandir..
lorr,, xkan baru 3 orang..??

mane bebudak nih,, tadi beriye je cakap nak turun..
sekarang batang idung pon xnampak..
time men petang-petang,, kongsi padang yang da sedia sesak tu ramai le pulak..
ni padang da kosong xnak pulak turun..

last-last,, cuma ade 7 orang je..
hurmm,, men jelah ape yang patot,, nak buat camne,, sume da besar kan.. xsuke pakse-pakse nih..
at least dapat jugak aKu menyihatkan diri di pagi jumaat ni..
xdapat banyak,, dapat 1 strike pon jadilah..








Thursday, January 20, 2011

JOM GEGAR BLOG


ape nak tulis ye...
ermm,, xde idea la pulak..

demm..!!!demm..!!!demm..!!!

ape aKu da buat arini..??
demm sungguh..!!!
lantak le.. 
janji da ciap 2 lab repot..
malam ni pulak nk bt pe..??
lagi demm ganda 23..!!!!!!!!!
arghhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Wednesday, January 19, 2011

JOM JOIN CONTEST ADIK SAYA COMEL MACAM MIA SARA cik aish


cuba korang tengok banner nih,, comel x..?? da nama contest pn JOM JOIN CONTEST ADIK SAYA COMEL MAACAM MIA SARA- cik aish kan,, mestilah banner pun comel..

setelah "ditag" oleh cik kila,, aKu pun rasa macam berminat je nak join..
tapi kan,, adik aKu sume da besar,, gambar sape aKu nak amik nih ye..
amik jelah gambar sape pun,, bukan ada orang marah pun kan..haha



mak aishh!!!
awat comot sangat nih..??
ish3... ni lah gara-gara pak menakan jaga anak buah..




ha,, maen ape tu..??
bak sini..



eh,, sape pulak watak baru nih..??
hehe..
diorang nih sbenarnya anak sedara aKu..
yang muka comot tu nama dia Danish..
watak yang baru muncul tu pulak kak long dia..
dah le tu,, xleh banyak-banyak..
nanti terlebih femes pulak diorang nih..

bagi can pulak kat diorang nih tuk tunjuk kecomelan budak-budak comel..huhu

Tuesday, January 18, 2011

..rama2 bErenang diAir..

Satu hari,, seekor anak ikan berenang2 di sekitar kawasan yang biasanya menjadi tempat permainannya..
Kawan-kawannya sudahpun leka bermain..
Berenang ke sana-sini,, melompat2 keriangan..

Sedang ia seronok berenang2 di permukaan air,, tiba2 matanya terpandang seekor rama2 yang begitu indah sedang terbang melewati permukaan air..

Si anak ikan merasa terpegun dan terpana tatkala melihat rama2 yang sungguh indah itu..

Hatinya tertarik..
Nalurinya berbisik..
Alangkah indahnya rama2 itu..

Warnanya yang sungguh indah dan memukau..
Lenggoknya begitu mempesonakan setiap kali mengalunkan sepasang sayapnya yang cantik..
 Sungguh lembut dan menawan kalbu..

Anak ikan yang terpesona berenang mengikut alunan lembut sayap tanpa disedari oleh sang rama2..
Lamunannya terhenti pabila rakan2nya memanggil untuk bermain bersama2..
Ia kembali menyertai rakan2nya yang yang sedang riang bergembira..

Keesokannya,, si anak ikan kembali semula ke taman permainan..
Bukan untuk sama2 bermain,, tetapi untuk kembali mencari sang rama2..

Tetapi hatinya hampa..
Puas berenang ke sana-sini,, rama2 yg dicari masih belum ditemui..
Akhirnya,, ia kembali menyertai rakan2nya dengan hati yg kecewa..

Keesokannya,, kelibat sang rama2 masih tidak kelihatan..
Setelah berhari2 tidak berjaya menemui sang rama2,, ia mengambil keputusan untuk tidak lagi mencari rama2 pujaan hatinya..

Suatu hari,, ketika bermain di kawasan yang berair agak deras,, ia melihat sesuatu di permukaan air..
Terkapai2 dan meronta2..
Setelah menghampirinya,, ia terkejut..

Rupa2nya yang meronta2 dan terkapai2 itu adalah sang rama2 yang dicarinya saban hari..
Ia merasa cemas melihat sang rama2 yang keletihan dan kelemasan..

Ia berkira2 bagaimana untuknya menyelamatkan sang rama2 pujaan hatinya..
Mana mungkin ia hanya ingin menjadi saksi kematian sang rama2..

Lalu ia melihat sehelai daun ketapang yang sedang hanyut..
Ianya lantas menolak daun itu ke arah sang rama2..
Ia juga membantu sang rama2 naik keatas daun tersebut dan menolaknya ke kawasan yang kurang deras dan mempunyai banyak ranting2 kering..

Akhirnya,, sang rama2 berjaya diselamatkan..
Ia berterima kasih yg tak terhingga kepada si anak ikan..

Mulai saat itu,, mereka mula berkawan..
Sang rama2 terbang manakala si anak ikan berenang2..
Walaupun habitat tidak sama,, mereka terus berkawan baik..

Hinggalah suatu hari,, si anak ikan berfikir bahawa dia tidak sepatutnya berkawan baik dengan sang rama2..

Terlalu jauh beza antara mereka..

Sang rama2 mampu terbang bebas ke mana sahaja,, sedangkan dirinya hanya mampu berenang di dalam air..

Berkawan dengannya hanya membataskan pergerakan sang rama2..
Air hanya akan menyebabkan sayap sang rama2 kebasahan..
Air hanya mencacatkan keindahan sang rama2..
Air akan hanya menyebabkan sang rama2 kelemasan..

Dia perlu segera memaklumkannya kepada sang rama2..
Walau ia tahu sang rama2 akan membantah sekeras2nya keputusan yang dibuatnya..

Tekadnya telah jitu..
Kerna dia tahu,,

Tak mungkin rama2 mampu terbang di dalam air,,
Dan tak mungkin ia mampu berenang di udara..


:::aKu dAn sEsuaTu:::

Saturday, January 15, 2011

''saya pelajar UMT''


logo UMt,, chantek x..???

petang2 cenggini xde ape nk buat,, maka aKu pn bukalah laptop,, on9,, berfesbuking,, tgk belogg.. 
nmpk plk contest pelajar Universiti awam.. 
maka aKu pon cubalah tulis ape yg patot pasal unibersitiku yg tercinta ni..

kalau nk ikotkan,, tahun 2011 ni merupakan thun ke 5 aKu kat UMT nih..
jgn salah paham ye..
bukan aKu failed atau repeat paper..
tp dulu aKu register sbgai studen Diploma Perikanan,, skrg ni plk aKu smbung kos Sarjana Muda Sains Agroteknologi (AKUAKULTUR).

mase aKu mula2 daftar dulu,, nama dia KUSTEM..
tp da tukar kepada Universiti Malaysia Terengganu(UMT) pd taon 2007..
kalo dulu lagu kustem = Kustem Tonggak Jaya
skg plk lagu umt = UMT Cita Warisan

aKu mula2 dftar kt UMT ni pd sesi julai06/07 dan dan insyaALLAH akan tamat pengajian menjelang sesi september12/13(degree).. 

mula2 msuk je,, da kne pegi program SURVIVAL LAUT kt Pulau Bidong,, sebuah pulau kepunyaan UMT utk tujuan penyelidikan..(jgn jeles,, cuma UMT aje ada pulau ye)..

xtvt lumba kanu(mcm kayak jgk la)


nmpk x background kt blakg??

                                                        

  praktikal utk kls pancingan rekreasi..


aKu jgk salah sorg yg agak xtif bersukan.. 
malam2 men futsal,, petang2 men sofbol..




tanggal 16/07/09 aKu dan rakan2 seangkatan diraikan dalam majlis Konvokesyen UMT ke-7..




msuk dgree,, xtvt bru plk aKu ceburi..

men go-kart..


kursus kayak..



program citra cahaya..


ape lg nak tulis ye..??
cukopla 2,, smpai cni dah r..
kepada yg berminat nk rase sume ni,, jgn lupe apply UMT ye..



Friday, January 14, 2011

burung ape??

tengah bowink xde ape nk dibuat,, aKu pn tgk la blik vdeo2 yg ada lam koleksi aKu nih..
terjumpalah video ni..


secara xlangsung aKu teringat peristiwa 2-3 taon lepas..
satu hari kat umah sewa..
dua tiga hari lepas balik cuti raya..
aKu ngan  dua org lg member duk kt beranda..
ntah mana dtgnya sekor burung murai hinggap ats pkok jambu depan umah kitorg..

tanpa segan-silu aKu bertanya,,
burung apa tu??

sorg kawan aKu plk selamba je jawab,,
burung murai..

aKu pon tnya skali lg,,
burung apa??

skali lg dia jawab,,
burung murai..

member aKu yg lg sorg plk kemukakn soaln yg sama,,
burung apa??

dan skali lg kawan aKu 2 jawab,,
burung murai.. awatnya??

kah..kah..kah..kah
tanpa segan silu aKu ngan mber aKu gelak..
smpai kluar air mata..

kawan aKu 2 plk tgh blurr,, dia plk kemukakn soaln,,
awat hangpa gelak wei??

la,, ko xtgk iklan ke??
iklan ape??
ala,, iklan raya.. psl burung2 2..
x.. xperasan plk ak..
xpe,, nt ko g bukak tv tgk ape iklan 2..



lepas 2,, skali lg aKu ngan mber aKu bantai gelak..
cian lak kt kawan aKu yg xtaw pape 2..
:::aKu dAn sEsuaTu:::

Thursday, January 13, 2011

:::peMbuRuan:::



Da lame benor rasenya aKu xngail udang galah atau dalam nama saintifiknya Macrobrachium rosenberygii ni..
Last time aKu g ngail,, sebelum puase aritu kot..

Aritu,, buat kali pertama aKu mandi sungai gara2 ngail udang(xsengaja)..
Abis skali ngan nset aKu mandi sg..
Nsib baek pnjg umor lg nset aKu nih,, bole pakai lg..

Ni pon gara2 nak g angkat joran yg direnggut udang..
Mase 2 aKu cume ngail kat atas paip mesin sedut pasir je..
Perahu sume da ad org pakai..

Ntah cmne bole licin plk btg paip 2,, xpasal2 bt terjunan tiruk aKu lam sungai..
Nsib baek aKu ni bole brenang wlaupon thap renangan aKu xleh capai tahap ikan nemo ag..
Tapi,, walau mandi sungai aKu ptg 2,, tp berbaloi la sebab dapat jgk aKu udang walaupon bukan sang sepit..
Tamat cite pasal last time aKu ngail..

Yg 2, 3 ari lepas,, aKu trun ngan abang aKu..
Naek perahu,, baru betol ngail udang namenya..
Lokasi yang dituju??
Pengkalan apek,, kawasan pokok baharu,, lubuk mayat,, lubuk ketari,, gebeng dan juga xketinggalan jambatan sungai dungun..

Hasilnya??
Agak lumayan,, dekat2 nk smpai 1kilo kot.. hehe
Boleh la makan udang free..
Kalo beli mahal..
Walaupon Cuma sekor je sang sepit yang berjaya dinaikkan,, tapi puas ati jugak la..

Xsangke plk musim2 ujan cenggini bole lg ngail udang..
Bsenya musim ni sume perahu da ada kat darat,, tapi tahun ni air sungai xpenah lg penuh..
Hujan pon xdela macam tahun2 lepas..
Kalo nk ikotkan ramalan,, tahun ni hujan lg banyak kt ganu nih,, tp stakat ni ramalan 2 masih lg xtepat..
Xtahu la kot2 lepas ni hujan mencurah2..

Tgklah,, nt aKu nk cari sang sepit plk..
Xpuas ati lg ni..
Tp sorilah,, aKu xdapat paparkn byk gmbr betapa besarnya sang sepit yang telah berjaya dijinakkan 2..
Nk bt cmne,, alat yg aKu guna tuk snap2 gmbr 2 da xde..
Ntah sapelah yg bekenan,, amik xbgtaw,, xmintak izin pon..
aKu xkn tuduh sape2,, sbb aKu xtaw sape yg amik..

Tgklah,, esk luse,, kalo cuaca mengizinkan,, sungai mengizinkan,, aKu nk trun ngail lg..
Mungkin untuk penutup musim 2010 kot..
Mane taw bole dapat sang sepit lg..
Puat ati beb..


1:2



p/s: 21/12/2010 1:17:27
lupa nk post lak,, ad asimen psl udg ni bru teringat..
:::aKu daN sEsuaTu::: 

Wednesday, January 12, 2011

..1st assignment..

Nak pilih ikan ape ye..??
Kalo keli senang sangat..
Tilapia plk kompom da ad org nk amik..

                                                        Siakap??
siakap putih (Lates calcarifer)

                                                       Patin??

Pangasius sp.

                                                       Toman??
toman(Channa micropeltes)

                                                       Kerapu??
kerapu harimau(Ephinephelus fuscoguttatus)

                                                    Guppy??










                                                                                               Arowana?? 



Ish3,, banyak pulak ikan rupenya..
Tp yg mane pling senang agaknye..
Aku silap amik kang xde maklumat plk..
Nampak mcm senang je..
Tapi,, nak kene pikir dulu r..
Silap pilih kang xleh nak bt plk..
Markah smua tu..

Ape kate aKu amik ikan ni je??
Amacam??



Agak2 korang la,, ikan ape nih??
10 markah tuk sape yg bole jawab dengan jayanya..Haha..

:::aKudAnsEsuaTu:::

Tuesday, January 11, 2011

...Sebiji kelapa hanyut..



aKu rasa,, kepala aKu da makin kosong da..
Ntah,, kosong sekosong-kosongnya..
Langsung aKu da xleh nak pk..

Kengkadang,, aKu sekadar biarkan semuanya berjalan tanpa sebarang rancangan..
aKu sekadar mengikut ke mana sahaja tanpa aKu sendiri tahu kemana hala tuju dan apa yg bakal aKu tempuhi..

Mungkin agak janggal,, tapi itulah hakikatnya..
aKu rasa,, aKu ni da macam kelapa kering yg hanyut kat sungai je..
Ikut je ke mana arus sungai bawak aKu..
Langsung xkisah,, langsung xmelawan..

Kalo lalu kat kawasan berbatu,, maka terhantuklah aKu ke sana-sini..
Kalo lalu kat kawasan air terjun atau juram,, maka jatuh menjunamlah aKu..
Kalo air cetek,, maka terpaksalah bersusah-payah untuk aKu lepasi halangan yg ada..
Kalo lalu kat kawasan yg banyak rintangan,, semak,, ranting2 pokok,, maka tersangkutlah aKu kat dalam 2..

Mungkin masa air bah datang,, aKu akan mampu lepas dari rintangan 2.. atau mungkin jugak aKu akan kelemasan tersangkut kat situ..
Kalo air pasang pulak,, besar kemungkinan aKu akan dibawa semula mudik ke hulu sungai..

Ntah,, aKu xdapat pastikan kemana aKu akan hanyut atau dimana aKu akan berhenti..
Mungkin kat dalam paya,, tepi sungai,, celah2 pokok bakau,, atas pasir,, tepi pantai,, tengah laut..

Ntah..
Terlalu banyak kemungkinan..
Mungkin jugak akan ada orang yg akan amik aKu,, kupas,, belah,, amik santan aKu.. maklomla,, kelapa tengah mahal skg ni..
Singgit stengah sbijik 2pon da kire murah sangat da..

Atau,, mungkin aKu akan terus hanyut ke laut lepas..
Tanpa arah dan tujuan..

Tapi kan,, orang tua-tua ada cakap;;
“Benih yang baik,, kalau jatuh di laut akan menjadi pulau”.

Harap2 macam 2lah,, jangan jd kelapa komeng da le..
Santan xde,, nak tumbuh jd pkok baru pon xleh..
::aKu dAn sEsuaTu::

Monday, January 10, 2011

..moNsoon bElum reDa..

Awan mendung terus memuntahkan rintik2 hujan..
Sudah beberapa hari keadaannya masih serupa..

Walaupun tidak lebat,, namun ia tetap mengakibatkan banyak rancangan tergendala dan tertangguh..
Sesekali hujan lebat melanda,, seakan2 banjir bakal melanda..
Namun tidak seperti tahun2 sebelumnya,, hanya hujan renyai2 yg kerapkali melanda..

Walaupun langit kelihatan gelap dan awan kelihatan sarat dengan titis2 air,, namun hanya gerimis yg turun menghempas bumi..
Dengan tahun 2010 hany berbaki kurang seminggu untuk berakhir,, tahun ini kulihat musim tengkhujuh bakal berakhir tanpa kehadiran hujan lebat..

Atau mungkin ia bakal melanda esok atau lusa..
Siapa tahu..

Mungkin juga ia akan melanda pada awal tahun 2011 sempena menyambut kedatangan tahun baru..
Tiupan angin monsun juga tidak seberapa pada tahun ini..
Mungkin sebab itu,, pantai juga kulihat kurang dilanda ombak yang menggulung..
Ombak yg menggila tidak lagi menghempas pantai seperti sebelumnya..

Mungkin masanya belum tiba..
Mungkin monsun masih mahu menyimpan kehebatannya buat seketika..
Membiarkan manusia lupa dan leka sejenak sebelum kembali mengganas sebagaimana sifat sebenarnya..

Sememangnya,, hujan dan badai pasti akan reda..


Mentari akan munncul menggantikan awan yang larat dan sarat dengan timbunan air..


Tiupan angin kencang akan bertukar menjadi hembusan bayu lembut..


Laut yg bergelora akan berubah menjadi medan mencari rezeki buat anak2 laut..


Dan suasana mendung akan bertukar menjadi satu hari yg indah dan ceria..


Mungkin,, pelangi bakal muncul di sebalik rekahan awan yang disimbahi sinaran mentari..


Siapa tahu..
24/12/2010 1:46:39
p/s: lupe lak nk post..=P
:::aKu dAn sEsuAtu:::

Thursday, January 6, 2011

...dingin malam...

Malam ni,, hujan turun mencurah2..
Agak lebat,, kalau berterusan je cmni teruk le..
aKu da la ada keje nak kene buat ni..

Hujan lebat tengah2 malam cenggini,, menambahkan lagi kesejukan yang dah memang sedia sejuk ni..
Da selubung,, ciap pkai sweater pn sjuk lg..
Patut le nyenyak je org len tido..
aKu sorg je xleh nak tido ni..

Terkebil2,, nsib bek ade lptop ngan charger die skali ngan karan ni ha..
Ade la jgk benda yg boleh temankan aKu..
Kalo x,, xtahulah..

Pelik betullah skg ni..
Kejap panas,, kejap hujan.. da xmenentu cuaca skg ni..
Ntah bilalah cuaca akan kembali tenang seperti sediakala..

Ni la manusia,, kalo panas nak ujan..
Tp bila ujan nak panas balik..
Dah panas ngan ujan cmni pn xsuke jgk..
Xpernah nak bersyukur..

Tp rasenya,, bukan aKu sorg je pkir cmni..
Org ln pun sama je,, da nama pn manusia..
Semua benda xkena..
Semua benda salah..
Ntah apa yg betul,, ntah apa yg tepat pun aKu xtahu..

Sebab,, xpernah ada 1 keputusan yg muktamad dalam diri aKu..

Sebabnya??

Sebab,, aKu sendiri xpernah tahu apa yg aKu perlu..
Dan aKu xpernah tahu,, apa yang aKu mahu..
29/12/2010 1:48:10
:::aKu dAn sEsuaTu:::

Tuesday, January 4, 2011

..makhluk bernama manusia..

Manusia semakin kejam..!!
Mengapa semua ini berlaku??
Adakah salah ibu yang mengandung??
Benarkah silap didikan guru??
Apakah sudah hilang segala sifat perikemanusiaan dalam diri??
Adakah sudah hilang segala kewarasan akal??
Mungkinkah sudah hilang segala pertimbangan yang wajar dalam diri??

Mengapa harus diturutkan nafsu yang membara??
Mengapa kita tidak menjadikan diri kita sebagai tuan??
Mengapa pula kita biarkan nafsu menguasai diri dan menjadi tuan kepada kita??

Mengapa?? Mengapa??

Tidakkah terfikir akan segala akibat atas perbuatan itu??
Tidakkah takut akan pembalasan dari tuhan yang maha Esa??
Sudah hilangkah sikap lemah lembut??
Mengapa biarkan nafsu dan syaitan terus-terusan menguasai diri??
Mengapa diambil sifat binatang yang buas itu??
Kemana dibuang sifatmu yang tulus dan luhur??

Sudahkah engkau lupa akan peringatan demi peringatan dari Tuhanmu??
Sampai bila engkau mahu terus bergelumang dengan semua ini??
Bilakah masanya engkau mahu berubah??
Harus bagaimana lagi supaya kamu berubah??
Sampai hujung nyawa??

Apakah mungkin kamu yakin mampu berubah sebelum ajal menjemput??
Adakah kamu yakin mampu bertaubat sebelum malaikat maut mencabut roh dari tubuhmu??
Atau mungkinkah engkau yakin mampu menghalang kematian dari menghampirimu??

Insaflah..!!
Sedarlah..!!
Ingatlah..!!
Kita hanyalah hamba..!!
Dunia sekadar pinjaman..!!
Sesungguhnya mati itu benar..!!

Suka atau tidak..
Sesungguhnya kita hanya menghitung detik,, menanti saatnya ajal datang menjemput..
Yang pastinya akan tiba..
Walau tanpa sebarang undangan..
:::aKu dAn SesUaTu:::

Sunday, January 2, 2011

:::KebaKaran buKit maLut:::


Tadi,, macam biasa aKu akan tengok tv..
Maklomla,, da xde xtvt len nak dibuat..

Tibe2 ade berita,, 
"PERKAMPUNGAN NELAYAN DI BUKIT MALUT LANGKAWI MUSNAH DIJILAT API.."

Terkejut pun ada,, suspen pn ada,, takot pn ada..
Hangus dalam masa 1 jam..
Cukup dahsyat..

Tapi memang aKu xterkejut sangat dengar berita tu..
Sebab kat situ,, cumalah penempatan setinggan..
Rumah2 kayu dibina dengan begitu rapat dan padat..

Xhairanlah kalau perkampungan 2 boleh musnah dalam masa yg cukup singkat..
Kampung 2 jugak menyimpan satu rahsia yg bagiku cukup besar..
Cuma untuk menjaga imej pulau lagenda,, rahsia 2 terus dikekalkn sbgai rahsia..
Semata2 untuk menjaga kepentingan dan ekonomi yg dijana melalui pelancongan..

Apa yg rahsia 2,, rasanya xperlulah aKu dedahkan kat cni..
Biarkan rahsia itu terus kekal misteri..
mungkin org LANGKAWI pn xtaw apa die..
Haha..

Harap lepas ni,, pihak yg berkenaan boleh bg perhatian yg sewajarnya utk penduduk bukit malut..
Bina penempatan yg tersusun..
Bagi pemantauan yg lebih..

Maklumla,, bukit malut dengan KUAH xjauh pun..
Cuma seberang teluk je..

Dari bukit malut pn bole nmpk BURUNG LANG GERGASI..
Mustahil org kuah xboleh nmpk bukit malut..

:::aKu dAn sEsuAtu:::

Saturday, January 1, 2011

.c.i.n.t.a.

Cinta..
Dari mana datangnya cinta??
Dari mata turun ke hati??
Benarkah begitu??

Sebenarnya,, cinta datang dari 3 sumber..
Cinta dari jin..
Cinta dari syaitan..
Cinta dari Allah..

Andainya cinta itu dari jin dan syaitan,, maka amatlah rugi seseorang yg jatuh cinta itu..
Sebaliknya jika cinta itu datang dari Allah,, maka beruntung dan berbahgialah pasangan yg bercinta itu..
Kerna cinta dari Allah itu cinta yg diredhai..

Bersama-samalah berdoa moga2 cinta kita datangnya dari Allah..
Semoga cinta kita cinta yg diberkati..
Walau dimana cinta kita sekarang,, walau dimana cinta kita sekarang,, semoga dirinya sentiasa terpelihara..

Bagiku,, tidak perlu untuk mencari cinta..
Biarlah cinta itu datang dan mencariku..
Kerna aKu kan setia menanti,,
Untuk menggenggam sebuah cinta yg datangnya dari Allah..
InsyaALLAH..
:::aKu dAn sEsuaTu:::

:::seLamt daTang sEmangat baRu:::

Hari demi hari begitu cepat berlari..
Meninggalkan sesiapa sahaja yg lambat di belakang..
Xmenoleh,, xberhenti,, apatah lagi berpatah balik..
Dalam sedar atau tidak,, tahun 2011 sudahpun menjelma..

Semestinya akan ada azam baru dalam diri..
Semestinya,, ingin diperbaiki segala pencapaian..
Pastinya,, tidak mahu lagi diulangi kesilapan lalu..
Sememangnya,, mahu dibuang segala yg buruk..
Sememangnya,, perlu ada perubahan sejajar dengan tahun baru..

Namun kita sememangnya leka..
Kita sememangnya alpa..
Sedar atau tidak,, makin lama kita menghabiskan hidup di muka bumi yg fana ini..
Makin banyak kita membuang masa di dunia ini..
Makin banyak yg kita lalui..
Makin banyak yg kita tempuhi..

Entah sampai bila kita akan terus hanyut..
Entah bila kita akan sedar dari lamunan panjang..
Entah bagaimana nasib kita yg seterusnya..

Mengapa biarkan masa yg tentukan segalanya??
Mengapa tidak kita sendiri yg tentukannya??
Mengapa perlu menyesal di kemudian hari??

SEDARLAH!!!!

Hanya kita sendiri yg mampu mengubah segalanya..

Maka,, suatu perubahan adalh perlu..
Perubahan dr yg yg buruk kepada baik..
Perubahan dr yg baik kepada terbaik..
Apa yg ditunggu lagi??
Ayuhlah berubah..

Sememangnya,,
 " perjalanan beribu batu,, bermula dengan langkah pertama"..
:::aKu dAn sEsuaTu:::
There was an error in this gadget

Popular Posts