Tuesday, March 22, 2011

hujan renyai-Renyai...

nampak gayanya,, musim kemarau yang melanda akhirnya berakhir..

hujan yang datang tanpa disangka-sangka menimbulkan seribu kepayahan kepada mereka yang tidak mengalu-alukan kedatangannya.

taburan hujan yang pada mulanya gerimis bertukar menjadi rintik-rintik hujan yang lebat ....

tanah dan ladang yang sebelumnya kering kian berair dan ditakungi lopak-lopak air..

katak-katak kian galak bersahut-sahutan tanda meraikan hujan yang turun..

induk-induk ikan mula berpasangan dan dalam usaha untuk mengekalkan kesinambungan generasi..

namun dalam kekalutan dan ketenangan rintik-rintik hujan yan turun,, banyak kejadian yang sememamngya datangnya tanpa undangan..

kehadirannya menimbulkan keresahan dan kegelisahan.. 

kejadian yang tanpa disedari telah banyak merubah kejadian dan keadaan..


haha,, ape ak melalut pagi-pagi buta nih..

aduyaii..

ermmm,, pedih jugak rupanya ye...

da le tertinggal dan ditinggalkan dalam hujan,, jatuh terjelepuk pulak tu..

maklomla,, hujan.. lantai licin..

ntah apa nak jadi..

tu lah,, careless lagi..

kan da kena tinggal..

helmet pon tertinggal,, terpakselah tumpang di Mahligai yang sememangnya sangat sukar diziarahi apatah lagi menumpang bermalam di dalamnya..

da le masuk tak mintak izin,, ape nak jadilah..


apepun,, ketentuan dan ketetapan itu sudah sememangnya telah lama ditakdirkan..

rancangan tahap bombastik pon takkan dapat merubahnya..

apepon,, memang seronok dapat keluarkan peluh dimalam hari..

ditambah pula ianya suatu yang sangat2 diminati dan digilai..

sampaikan lupa pada yang menanti..

akibatnya,, sebuah luka yang tanpa diundang datang bertamu..

luka yang sememangnya akan sembuh namun parutnya akan tetap kekal kelihatan..

luka yang akan sembuh pada zahirnya,, namun pada sememangny sangat2 sukar untuk pulih seperti sediakala...

atau mungkin takkan pulih lagi buat selama-lamanya..

tu lah,, xnak dengar cakap orang dulu-duu..;
"sediakan payung sebelum hujan",, kan da basah...

p/s: aKu sendiri pon xtahu ape aKu melalut nih..

:::aKudaNsEsuaTu:::

1 comments:

yApBuLaT said...

wow!!
bahasa berbunga2..
sesuai jd cikgu bahsa melayu ni..
huhu
ayat mantop~
penyampaian bagus...
hahaha

There was an error in this gadget

Popular Posts